Spiritual: Strategic Collaboration

Mengurus kekuatan agar ketiga-tiga potensi yang kita miliki dapat dikeluarkan serta membina kerjasama antara individu ataupon sesama bahagian. Dengan latihan ini, ia akan membantu mengesan kekuatan setiap individu atau sebahagian serta bersinergi untuk meningkatkan prestasi.

  • 4.9
  • Orang
  • Episod 1 : Mengkaji Strategic Collaboration

    Tahniah, anda sudah menyelesaikan 3 tahap sebelumnya. Sekarang kita akan lanjutkan pada teori berikutnya, iaitu Strategic Collaboration. Pada teori sebelum ini, kita sudah mengenal Fitrah. Dalam sesi ini pula, kita akan bincangkan bahawa Fitrah yang ada dalam diri kita wajib dikeluarkan. Bukan hanya untuk diri sendiri, tetapi untuk kepentingan manusia. Bukan hanya "personal strength" kita, tetapi kepada "social strength" kita. Inilah sesi yang penting. Selamat mengikuti. 

    Episod 2 : Kudrat Manusia

    Dalam video berikut, anda akan mendapatkan penjelasan mengapa begitu banyak aplikasi yang menghubungkan manusia, sama ada melalui Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, dan lain-lain. Dengan menggunakan smartphone ataupon laptop, seseorang selalu ingin memastikan bahawa mereka adalah sebahagian dari sebuah kelompok atau masyarakat baik dari keluarga, jiran tetangga, perniagaan dan persahabatan. Adakah anda berada disebalik fenomena tersebut? Ikuti video berikut ini. 

    Episod 3 : Perniagaan Online

    Mengapa kini merebak perniagaan perkhidmatan pengangkutan berdasarkan aplikasi atau online? Contohnya grab. Walaupon ada mendapat kritikan dari teksi, namun perniagaan perkhidmatan ini makin maju dan mendapat perhatian masyarakat. Fenomena ini sesungguhnya menunjukkan kekuatan dari sinergi dan kerjasama. Ikuti video ini, temukan inspirasinya.

    Episod 4 : Di sebalik Secawan Teh

    Semasa kita minum teh, pernah tak terbayang bahawa disebalik itu, ada wanita yang memetik daun-daun teh, yang kemudian dikeringkan dan diproses di kilang. Disebalik butiran gula pula, yang anda masukkan ke dalam teh, ada petani tebu yang memerah tebu lalu memprosesnya menjadi gula. Saat anda tuang teh pula ke dalam cawan, siapa yang membuat cawan itu? Ikuti video ini yang menjelaskan pelbagai fenomena sinergi dan kerjasama.

    Episod 5 : Rahsia Kehancuran

    Pada tahun 1998, semua orang menggunakan Nokia dengan pelbagai jenis dan model. Saat itu, Nokia adalah penguasa telefon genggam sedunia. Tahun 2013, CEO nya menitiskan air mata lantas berkata, "Kami tidak melakukan kesalahan, dan kami tidak tahu mengapa kami kalah." Apa sebenarnya penyebab kehancuran Nokia? Sebuah pelajaran bagi kita semua. Ikuti video ini.

    Episod 6 : Desa Rosetto

    Tahun 90-an terjadi kematian di Amerika yang sangat tinggi akibat dari serangan jantung. Namun, di Desa Rosetto dekat Pennsylvania, di sana hampir tidak ada yang terkena penyakit jantung dan tidak ada kematian mendadak akibat serangan jantung. Hal ini membuat para peneliti ingin tahu dan kemudian melakukan sebuah penyelidikan. Apa yang terjadi dengan penduduk desa Rosetto?

    Episod 7 : Rahsia Boeing

    Tahukah anda bahawa kapal terbang Boeing tersebut dapat dibuat sehari? Bagaimana mungkin pesawat sebesar itu boleh dibuat dengan cepat? Jawapannya kerana alat gantinya dibuat dalam jumlah yang besar di pelbagai tempat dan bahkan berbagai negara lain di luar Amerika. Lalu, mereka menyusunnya? Dalam waktu yang singkat, lahirlah sebuah pesawat per hari. Jadi, apa lagi rahsia kejayaan mereka dapat menyusunnya dengan sangat cepat? ikuti perbincangan menarik dalam video ini.

    Episod 8 : We are The World

    Masih ingat lagu We Are The World? Bob Geldof memulakan untuk membantu orang-orang Afrika yang kelaparan, dengan mengumpulkan 45 artis ternama, seperti Stevie Wonder, Lionel Richie, Michael Jackson, untuk membantu rakyat Afrika yang kelaparan. Mereka membuat satu lagu dan dinyanyikan bersama-sama. Apa yang terjadi? Wang yang dikumpulkan, kalau dengan kadar pertukaran hari ini, RM ... Apa kuncinya? Saksikan video ini.

    Episod 9 : Fenomena Facebook

    Tahukah anda bahawa Zuckerberg pada awalnya hanya ingin membantu rakan-rakannya dapat berhubung melalui sistem aplikasi yang ia namakan Facebook. Sekarang beliau menjadi trillionaire, dan sangat kaya raya sekali. Mengapa dia boleh berjaya? ikuti pembahasannya dalam video berikut ini.

    Episod 10 : Law of Receiving

    Senangkah jika anda menerima barang yang sangat indah? mahal, dan berkualiti? Oh, pasti anda sangat bahagia dan berterima kasih kepada pemberinya. Baiklah, bagaimana jika yang anda terima adalah sesuatu yang menurut anda kurang berharga dan tidak menarik? Kebanyakan kita tidak bersedia menerima sekecil apapun hal yang datang kepada kita, serta tidak menerimanya dengan suka cita. Kita menerimanya seolah olah itu adalah hak kita. Apa pembelajaran dari hal tersebut? Jom kita saksikan paparan video ini.

    Episod 11 : Rahsia Memberi

    Seorang nenek sakit akibat anaknya melarang dia untuk memberi wang kepada cucunya. Anaknya berkata bahawa wangnya itu disimpan saja untuk keperluan dan apapun yang ibunya suka. Kemudian, si emak itu sakit. Ketika ditanya anaknya, kenapa sakit? Emak itu berkata bahawa ia sakit kerana sudah tidak dapat lagi beri wang kepada cucunya, padahal ia sengaja sudah kumpulkan wang-wang kecil. Kenapa dia sakit? Kerana dia tidak dapat lagi memberi. Saksikan penjelasannya dalam video ini.

    Episod 12 : Finding Strength

    Selama ini, untuk meningkatkan kerjasama dalam organisasi, maka senantiasa mengembangkan kekurangan orang. Namun, hal itu ternyata tidak efektif, menghabiskan kos serta waktu, dan tidak menghasilkan percepatan perubahan yang ketara. Penyelidikan terbaru adalah finding strength, iaitu menemukan kekuatan seseorang, menemukan apa kelebihannya, dan mengembangkan pada sisi kelebihannya. Bagaimana caranya? Ikuti penjelasannya dalam video berikut ini.

    Episod 13 : Menuju Titik Seimbang

    Di dalam sebuah perusahaan, tentu ada pelbagai karakter manusia. Ada yang hatinya penuh kasih sayang dan lembut, biasanya ia sulit untuk mendorong marketing. Ada pula staf yang passion, semangat, tapi dia tidak ada kelembutan. Ketika dua sifat ini disatukan, iaitu sifat feminisme dan sifat maskulinnya maka, lahirlah keseimbangan. Apa di sebalik sinergi yang melahirkan keseimbangan? Saksikan sama-sama video ini.

    Episod 14 : Kunci Membina Impian

    Stephen R. Covey membuat rumusan yang terbaik sekali. Dia mengatakan bahawa strategi perlaksanaan berlipat kali ganda, dilantik sebagai orang kepercayaan, akan melahirkan hasil yang luar biasa. Maksudnya strategi berlipat kali ganda tanpa adanya pangkat dari orang kepercayaan, semua tidak akan terjadi. Jadi, kepercayaan adalah kunci dari sebuah kerjasama. Mari kita bina kepercayaan tersebut, nescaya kita akan bersatu. Saksikan video berharga ini.  

    Episod 15 : Ketaksamaan Dunia

    Dunia semakin tidak seimbang, kekayaan alam yang ada di dunia hanya dinikmati oleh sebahagian orang. 70%-80% penduduk bumi dalam kekurangan, dan sebahagian lagi hidup dalam kemiskinan, dan bahkan dalam kelaparan. Apa mekanisme yang dapat menyeimbangkan ketaksamaan dunia? Apa jawapannya? Ikuti video berharga ini.

    Episod 16 : MANAGING DIFFERENT

    Mengapa jari-jari kita semuanya berbeza bentuk dan ukurannya? Jari kelingking lebih kecil, ibu jari yang lebih besar, jadi tengah lebih panjang. Apa hikmah dari perbezaan ini? Saksikan video ini.

    Episod 17 : SILENT IS NOT GOLDEN

    Ada sesuatu yang sangat penting di dalam membina teamwork, namun seringkali diabaikan. Video ini akan membuat anda tersedar bahawa tak selamanya silent is not golden. Inspirasi baru dalam melakukan kolaborasi. Saksikan video ini.

    Episod 18 : Win Win Solution

    Ada beberapa alternative dalam mencapai kemenangan atau kejayaan. Pertama: I win you lose saya menang kamu kalah. Kedua: I lose you win, saya kalah kamu yang menang. Yang banyak terjadi saat ini bukan lagi win-lose, tetapi lebih parah lagi lose-lose: kamu hancur saya hancur, karana kehancuran akan dibalas dengan kehancuran-kehancuran yang lainnya. Jadi, bagaimana sepatutnya dilakukan? Ada sebuah penyelesaian yang dinamakan third alternative, sebuah pilihan dengan kata kunci: win-win. Rahsianya ada pada video berikut ini.

    Episod 19 : Rasa Bersalah

    Apa yang Anda lakukan ketika salah atau merasa bersalah? Sebahagian orang menghukum dirinya, menjadi pemurung, atau yang lebih parah lagi melakukan self distraction process iaitu membuat kerosakan kepada dirinya sendiri. Video berikut ini menjelaskan sebuah konsep yang boleh kita lakukan sehingga melakukan hal yang bermanfaat ketika dilanda rasa bersalah. Temukan inspirasi pada kisah dalam video berikut. 

    Episod 20 : Common Interest

    Tahukah anda bahawa pada zaman dulu, standard pengukuran setiap bangsa berbeza. Mesir menggunakan ukuran kaki, jengkal, tangan, dan jari (telunjuk) Raja Firaun. Inggeris membuat ukuran 1 Yard iaitu jarak dari hujung ibu jari ke hidung Raja Hendry. Apa jadinya jika setiap bangsa tetap menggunakan standard ukuran masing-masing? Temukan jawapannya pada video berikut ini. 

    Episod 21 : Raja Midas

    Ada sebuah kisah dongeng iaitu tentang Raja Midas. Raja ini sesungguhnya sangat kaya, dan kerana ingin terus bertambah kaya, dia meminta kesaktian kepada dewa dan ia akhirnya dikabulkan. Apabila ia menyentuh apa saja, menjadi emas yang sangat berharga. Apa kesan dari kesaktiannya ini? Temukan hikmah kisah ini pada video berikut. 

    Episod 22 : Kisah Grameen Bank

    Apakah anda pernah mendengar kisah kejayaan Muhammad Yunus membangunkan Grameen Bank hingga mendapatkan hadiah Bangsawan? Bermula dari keprihatinannya pada para wanita miskin pembuat gerai di negaranya Bangladesh. Hal sederhana yang dilakukannya ternyata membawa kesan perubahan bagi ramai warga Bangladesh. Temukan inspirasi dan hikmah kisah ini pada video berikut.

    Episod 23 : Kekuatan Kebaikan

    Di dalam ilmu fizikal, kekuatan potensi ini menjadi kekuatan kinetik. Contoh, dorongan-dorongan kekuatan, tekanan pada air. Ketika dimampatkan, maka dia akan melahirkan tenaga hidrolik. Kekuatan kebaikan yang diberikan dari Allah kepada diri kita harus berubah menjadi rahmat bagi semesta alam. Inilah dasar ketika kebaikan telah menjadi kekuatan dan menjadi magnet diri menuju sebuah keberhasilan. Untuk memahaminya, ikuti video ini.

    Episod 24 : Kisah Petani Jagung

    Seorang petani jagung yang sangat berjaya sentiasa mendapat penghargaan dari tahun ke tahun. Para wartawan datang bertanya apa rahsia sehingga kualiti jagungnya sentiasa nombor satu? Jawapannya sangat mengejutkan: ia senantiasa memberikan benih jagung kepada orang-orang kampung di sekitar kawasannya. Jawapan tersebut tentu sangat menghairankan kerana itu bermaksud memberikan benih kepada para pesaingnya. Ingin tahu alasan dan pemaparan sang petani, saksikan video ini.

    Episod 25 : Penjimatan Tenaga

    Nikmati video ini dan anda mendapatkan pesan penting melalui trailer filem ini. Rasakan bahawa energi kebaikan akan bergelombang dan terus mengalir menimbulkan kesan kebaikan-kebaikan berikutnya, dan pada akhirnya kembali kepada-Nya. Bahawa ada nilai kebaikan yang terus mengalir Hal jaza ul ihsani illal ihsan, kebaikan itu akan dibalas dengan kebaikan juga.

    Episod 26 : ICE CREAM CONE

    Ada kisah unik dan menarik, disebalik kelahiran aiskrim kon yang kini sangat digemari pelbagai kalangan di segala penjuru dunia ini. Apa rahsia kejayaannya? Ternyata ada sebuah kerjasama yang merupakan kepercayaan agar mampu melahirkan segala sesuatu yang dapat disukai ramai dan mampu memberikan manfaat seluas-luasnya. Ikuti video berikut ini dan dapatkan inspirasinya.

    Episod 27 : Kolaborasi Era Digital

    Banyak pilihan yang dapat kita ambil dari peringkat gadget yang hampir sepanjang waktu ada didalam genggaman kita. Beberapa angka yang dikisahkan dalam video berikut melakukan penembusan luar biasa sehingga bukan nama dan penghargaan saja yang ia dapatkan, namun juga kemanfaatannya luar biasa. Ingin tahu? Saksikan video berikut ini.

    Episod 28 : Kisah International Space Station

    Video ini memaparkan bagaimana ISS (International Space Station) yang merupakan station yang menyediakan bahan bakar pesawat ruang angkasa lepas dan juga dapat menjadi tempat transit angkasawan yang ada di luar angkasa. Ada sebuah pembelajaran menarik dan menginspirasi dari fenomena terbentuknya ISS ini yang dapat menjadi solusi bagi pelbagai negara ini.

    Episode 29 : Kesimpulan Sinergi Dan Kolaborasi

    Satu persatu video sudah anda ikuti. Anda akan semakin menyedari erti kerjasama atau sinergi yang telah melahirkan penemuan-penemuan besar, teknologi-teknologi IT yang mampu menyambungkan dari mula skala global bahkan hingga pembangunan di kampung-kampung, di mana setiap orang bersinergi.

  • Profil Coach

    Dr. (H.C.) Ary Ginanjar Agustian Coach

    Dr. (HC) Ary Ginanjar Agustian adalah pengarang tokoh inovatif dan inspirasi buku ESQ terlaris yang telah terjual lebih dari 2.5 juta salinan. Dia juga merupakan tokoh di sebalik kejayaan Latihan ESQ fenomenal dengan alumni lebih daripada 1.7 juta orang yang tersebar di pelbagai negara di seluruh benua.

    Terlibat secara langsung dalam dunia perniagaan, salah satu pencapaiannya ialah menjadikan ESQ Tour Travel sebagai Jelajah Terbaik Dunia. Dia juga aktif sebagai seorang akademik melalui kampus emas yang dia tubuhkan ESQ Business School. Menubuhkan Menara 165 dengan 27 tingkat sebagai pusat pengembangan watak dan budaya nasional. Sebagai tokoh intelektual, dia juga pernah berkhidmat sebagai Ahli Lembaga di ICMI selama beberapa tempoh.

    Dr. (H.C) Ary Ginanjar Agustian memperlihatkan dirinya sebagai tokoh berbakat, bermula dari seorang pemikir, motivator, ahli perniagaan, ahli akademik dan atlet. Pencapaian dalam bidang sukan adalah pemenang pingat perak dalam sukan Karate pada PON 12 pada tahun 1999 dan Juara Dunia Samurai Nakamura Ryu Battodo di Jepun pada tahun 2009. Kegiatan dalam pelbagai organisasi seperti Jujitsu Indonesia Board of Trustees dan FC Patriot 165.

RM 200
RM 99

Pakej ini merangkumi :

29 Video
Sijil

Sijil :


Info :

COMINGSOON

Link ini akan tersedia dalam waktu dekat.